X
تبلیغات
رایتل
نشانه های روزهای قبل از قاعدگی

نشانه های مختلفی که ممکن است زنان در روزهای قبل از قاعدگی تجربه کنند.

سن: معمولاًَ در بزرگسالی شدیدتر می شود.

وراثت: در برخی خانواده ها مؤثر است.

سبک زندگی: تنش و بعضی غذاهای خاص ممکن است علائم را شدیدتر کنند. حدود یک سوم زنانی که درسنین باروری هستند علائم قبل از قاعدگی را تجربه می کنند. علت به وجود آمدن این علائم ...

معلوم نیست، اما به نظر می رسد به علت تأثیرات هورمونهای زنانة استروژن و پروژسترون قبل از شروع خونریزی قاعدگی باشد. تنش ممکن است علائم را بدتر کند، همچنین مصرف بیش از اندازة شکلات و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و نوشابه علائم را تشدید می کند. در صورتی که افراد نزدیک خانواده علائم مشابهی را تجربه کرده باشند، احتمال بروز علائمِ شدید بیشتر می شود اگر چه تا کنون عامل وراثتی خاصی برای آن شناسایی نشده است.

چه علائمی دیده می شوند؟

علائم قبل از قاعدگی گوناگون هستند، و بعضی از خانمها متوجه می شوند که این علائم در ماههای مختلف با هم فرق می کنند. علائم دقیقاًَ چند ساعت قبل از شروع خونریزی آغاز می شوند اما ممکن است از 14 روز قبل، به وجود آیند. در اکثر زنان مبتلا، علائم چند روز پس از آغاز خونریزی یا با تمام شدن آن پایان می یابند.

علائم قبل از قاعدگی عبارتند از:

1. حساس شدن پستانها یا احساس توده در همه جای آن.

2. احساس پف کردن به علت احتباس آب.

3. تغییرات خُلق، شامل احساس عصبی بودن، تحریک پذیری، افسردگی، اضطراب،و خستگی.

4. مشکل در تمرکز فکر و تصمیم گیری.

5. سردرد، از جمله میگرن.

6. کمردرد و کوفتگی عضلات.

7. به هم خوردن الگوی طبیعی خواب.

8. تمایل به غذاهای غیر عادی. به ندرت، تهوع، استفراغ، عرق سرد، گیجی، و گرگرفتگی دیده می شود.

چه باید کرد؟ تشخیص علائم قبل از قاعدگی آسان است و با درنظر گرفتن زمان بروز علائم صورت می گیرد. پزشک ممکن است از شما بخواهد تاریخ بروز علائم را ثبت کنید تا مرتبط بودن آنها با قاعدگی ثابت شود.

روشهایی وجود دارد که به وسیلة آنها می توانید از بروز علائم جلوگیری کنید. اگر این روشها مؤثر نبود یا علائم شما شدید بود باید به مراقبین بهداشتی مراجعه کنید. مسکن های خاصی نظیر ایبوبروفن به از بین بردن سردرد و کوفتگی عضلات کمک می کنند .اگر دچار تغییرات خلق می شوید، ممکن است پزشک برایتان داروی ضد افسردگی تجویز کند. داروهای مُدر برای از بین بردن احتباس آب به کار می روند. همچنین ممکن است پزشک برایتان هورمون پروژسترون تجویز کند. هیچ درمانی کاملاًَ مؤثر نیست، اما ممکن است علائم را خفیف تر نماید.

خودیاری: جلوگیری از علائم قبل از قاعدگی با بکار بردن روشهای زیر می توانید از بروز علائم قبل از قاعدگی جلوگیری کنید یا آنها را خفیف تر نمایید. اگر با به کار بردن این روشها همچنان علائم وجود داشتند، با پزشک یا مراقبین بهداشتی ملاقات کنید. تا جایی که می توانید آرامش داشته باشید و از تنش دوری نمایید. سعی کنید یک ورزش سبک و آرامش بخش مانند یوگا انجام دهید. با آب گرم حمام کنید. سعی کنید کمتر نمک بخورید .از خوردن بیش از حد شکلات خودداری نمایید .از نوشیدنی هایی که مقدار زیاد کافئین دارند مانند قهوه، چای و نوشابه پرهیز کنید .مُکمل های ویتامین ب 6 کمک کننده اند، اگرچه مقادیر زیاد آن مُضر است .وعده های غذایی خود را بیشتر و حجم آن را کمتر کنید. رژیم غذایی شما باید حاوی مقادیر کافی کربوهیدرات و فیبر(میوه و سبزیجات) باشد .استفاده از کپسولهای حاوی روغن گُل پامچال در شب، به خصوص برای کاهش حساسیت پستانها مفید است.